ESZTERHÁZY PÉTER: PÉCSI UJJGYAK |
Lelni, lelni, lelni
Hölgyeim és Uraim. Megszoktunk már sok mindent. Megszoktuk, hogy vannak kiállítások, és megszoktuk, hogy ezeket megnyitják. Pedig hát, tudjuk, egy kiállítást nem lehet megnyitni vagy meg nem nyitni, az vagy megnyílik, vagy nem. Hisz hány olyat ismerünk, melyet tűzön-vizen, mondhatni orba-szájba nyitogatnak, aztán mégis zárva marad. Remélni lehet, ez olyan kiállítás, amelyik megnyílik, megnyitja magát. Miért remélem én ezt? Nyilván láttam a képeket, és értek hozzá, és azért. De hát nem értek hozzá. Talán úgy vagyok a képzőművészettel, mint a fordításokkal, a hibát még többnyire látom, de ha valami hibátlanul rossz, azt nem. Terjed a kézügyesség, mint a gazság.
Így szoktam kezdeni a kiállítás-megnyitókat ezért most is így kezdtem. A hazáról akarok beszélni. Arról, hogy hol élünk. E kiállítás kapcsán nics, amit ennél aktuálisabbnak látnék. 1990 előtt, a diktatúrában, könnyű volt álmodni és álmodozni. Volt valami nehezen meghatározható, kontúrtalan izé a szemünk előtt, vagyis látásunkra, a legpontosabb kifejezés rá talán a trutymó. És hiába látunk most ipari mennyiségű hókarú Nauszikaákat, e trutymónak mindannyian részesei valánk. Folyamatosan úri lócsiszárokkal találkoztunk, akkor is, ha mi magunk is azok voltunk, s ha bevertek sárral, nem pöröltünk, senki, vagy épphogy, vagy stilizáltan, sorok közt száguldva kivont szablyával, 60 leütés, új sor, félreálltunk, s hol letörültük, hol nem. Kellemetlen és kínos erre visszagondolni, nem is tesszük, vagy ha mégis vissza, akkor többnyire összevissza jár a szánk. De. Ám. Viszont. Ezzel szemben. Ugyan ez volt a szemünk előtt, és benne is nyakig, azt hihettük, csalás nélkül, van egy Ottlik énekelte Másik Magyarország, egy Illyés énekelte haza a magasban.
Elmúlván tőlünk a keserű kehely, a diktatúra, láttuk, látnunk kellett, az van, ami van. És ami van, nem hárítható rá se a ruszkikra, se a komcsikra (definíciós nehézségek is támadtak itt), se a törökre, ami van, az mi vagyunk. Az említett probléma úgy foglalható össze, hogy minden új itt, csak mi vagyunk a régiek. Minden új, de a Duna marad. erre nem készültünk föl, az egészre, hogy nem mazsolázhatunk az országunkból, se a múltból, se a jelenből, se a jövendőből. Isten áldásáról nem gondolkodtunk, védőkar rendszeresítéséről nincs tudomásunk. De kezdetben mégiscsak úgy gondoltuk… mindegy már, hogy gondoltuk, nem úgy történt, és valószínűleg nem is történhetett úgy. Lassan rákényszerülünk, hogy megismerjük hazánkat, szembenézzünk vele. Nem egyszerű. Mit nézzünk, milyen ösvényen járjunk, mi számít? Az angyali Csokonai Vitéz Mihály vagy az ismeretlen, vastag nyakú, zsíros arcú debreceni hangoskodó? Petőfi vagy Pató Pál úr? Haladás vagy maradás, ezt olvashatjuk Kazinczynál: „Az a per, amely íróink között régóta villong, hogy nyelvünket kell-e, szabad-e nyugoti nyelv géniu- sza szerint modellezni, hogy az ő munkáikat szabad-e példány gyanánt kitenni magunknak, még mind ez ideig decisio nélkül van. A világosság nincs elválasztva a setétségtől. Mi napkeleti nemzet va- gyunk! ezt kiáltják. Jó, felelek én. Te tehát ezt az ifjút, akit a természet a faragásra vagy architekturai tudományra szólít, ahelyett, hogy Róma omladékait nézetnéd vele, vagy a Szejne partjaira költözött vaticanusi Apollót, Laokoont, Torsot etc., az Ázsia kunyhóinak rajzolgatása végett a Dón mellé igazítod? Az a nemzet, amely még csak kezdi literaturai pályáját, ha körülte oly nemzetek laknak, amelyek már sokra haladtak al a magok útján, észrevehetetlenül azoknak követőjévé lesz, s jól teszi, ha ezen úton annyira megy, amennyire lehet. Debrecen ott akar maradni mindég, ahol volt.”
Az a kérdés, hogy szertenézvén, leljük-e honunkat a hazában. Sőt, ennél rosszabb vagy jobb a helyzet, mert hol a bánatban lehetnénk, ha nem itt, vagyis a kérdés immár az, hogy hogyan is leljük honunkat a hazában. Anélkül, hogy becsuknánk a szemünket, ajtóinkat és ablakainkat, anélkül, hogy megsértődnénk. Ápoljuk kertjeinket, ez most nem a túlélés legitim jelszava, hanem a beletörődésé, a rezignációé, a vereségé. Akkor is, ha természetesen ápolni kell kertjeinket, ez a dolgunk, ez a dolog maga.
Szertenézvén…hát akkor nézzünk itt szerte. Modern magyar művészet. Amikor ezt a fölkérést kaptam, elsőre azt gondoltam, a szokásos megtisztelő házi feladatok egyike. De ahogy kimondtam magam elé a fenti három szót, modern, magyar, művészet, hát másról se gondolkodom, másról se gondolkodtatnak mostanában, csak erről. E termekben nem győzteseket látunk, akik megnyerték volna az évszázados csatát, akik a fent emlegetett vagy-ot megszüntették volna. Mégis győzelmet látunk, a modern magyar művészetét, erőt, méltóságot, minőséget. Azt a természetességet, ahogy Európához tartoznak, és a saját hagyományaikhoz. Azt, hogy önmaguk tudnak lenni, és ez persze nem adomány, hanem munka, vér és veríték, és vereségek sorozata, amelyet győzelemnek hívunk, de nem hepciáskodás. Nem akarnak nagyok lenni, nem akarnak kicsik lenni, nincs kisebbségi érzésük, se személyes, se történelmi, amely hol nagyzolásba, hol gátlásosságba torkollna. Modernségük és magyarságuk nem ellentmondás, hanem egymás magyarázatai, okai és következményei.
Újrarendezett állandó – így van írva, hogy ez egy ilyen kiállítás. szerkezetében nagyon hasonlít ahhoz, midőn az ideiglenesen hazánkban tartózkodók öröklakásokat kaptak, ám egy fontos dinamizmust ír le. Azt, hogy a hagyomány maga is mozgásban van, hogy ismételjem magam: a hagyomány nem valamiféle múzeumi tárgy, amelyet ünnepkor meglátogatunk (hétfő szünnap!), tisztelettel és nemesen unatkozva nézegetjük, noteszünkbe fölírjuk, ki van jelen, és ki nincs, és jóindulatú szigorral szólunk a teremőrnek, ha porosság esetét észleljük. Nem múltba nézés, sőt, ha már, révedés, régi dicsőségünk furtonfurt késik az éji homályban, nem alibi, nem stempli a jelenben elkövetett gaztetteinkre, ennél szürkébb, nehezbb és nagyszerűbb: munka. A hagyomány a tisztességes munka által keletkezik. A munka föltétele a munka eredménye, igen, ez ellentmondás, a hajunknál fogva kell magunkat fölemelni, de nincs más lehetőség: hogy ezredszer is idézzem Wittgensteint (Neumer katalin nyomán): „A tradíció nem olyasmi, amit valaki meg tud tanulni, nem fonál, amit akkor vehet föl valaki, ami- kor neki tetszik (…) Akinek nincs tradíciója, és szeretné, ha lenne, olyan, mint a boldogtalan szerelmes.”
A saját életnek csak ereje van, értelme nincs. Csak a kivételes műalkotások érnek valamit.” Ha e termekben vagyunk, érezhetjük az élet nem uralt erejét és az alkotás értelmét. Látjuk a haz egy arcát, a hazáét, melyben honunkat leljük: moder, európai, magyar, nagyvonalú, figyelmes, érzékeny, elegáns, nem nélkülözi a súlyt, a drámát, a nehezet, látja az Eget, és látja a Földet. Hibázik az, aki legalább egyszer nem nézi meg itt – hát végül is a jobbik énünket. Nem is értjük, mért nem a büszkeség, a halk, derűs büszkeség az állandó hazafias érzésünk. Miért ez a kietlen acsargás.
Hepiend nincs? Nincs. Noha azért Sárika egy óra múlva a miénk lett. Hogy milyen Pécs valójában, nem tudom. De az a pannon város, amely a képzeletünkben él, amelyről Mészöly meg Weöres és mások beszélnek és hallgatnak, az éppen az a hely, ahol egy ilyen képtár hon lehet.
(Elhangzott a pécsi Modern Magyar Képtár újrarendezett ál landó kiállításának megnyitóján július 6-án.)
(AZ ÉLET ÉS IRODALOM 2012. JÚlIUS 13-I SZÁMÁBAN MEGJELENT ÍRÁS)
|